čtvrtek 4.6. Zvuk – procvičování
Již příští týden se uvidíme. A vy mi můžete přinést následujících osm otázek a úloh zodpovězených a vypočítaných v sešitě nebo papíře.
1. Zvuk je příkladem jakého vlnění?
2. Proč se zvuk nemůže šířit vakuem?
3. Za jakou dobu se rozšíří zvukový signál ve vzduchu do vzdálenosti 1 km za předpokladu, že se šíří stálou rychlostí?
4. Do vzdáleného stromu uhodil blesk. Mezi bleskem a hromem uplynulo asi 4,5 sekundy. Jaká je vzdálenost zasaženého stromu od nás?
5. Co je to ozvěna? Jak vzniká?
6. Jak je vzdálen les, vrátí-li nám ozvěna zvuk střely za 2 sekundy?
7. Ultrazvuk se používá ke zjištění hloubky moře. Vypočti hloubku, ve
které se nachází vrak lodi, dorazí-li odražený signál od vraku za
2,5 sekundy na místo vyslání. Rychlost zvuku ve vodě je asi 1 500 m/s.
8. Ozvěna vrátila zvuk odrazem od lesa za 2,4 sekundy. Jaká je vzdálenost
pozorovatele od lesa?
pondělí 1.6. Vnímání zvuku, hlasitost
Máme tady mezinárodní den dětí a ve fyzice bude měřit hlasitost. Hladina intenzity zvuku: je to fyzikální veličina, která udává kolikrát je daný zvuk silnější než práh slyšitelnosti. Jednotka je decibel (dB). Zvuky nad 90 dB mohou trvale poškodit náš sluch. Je třeba se před nimi chránit např. tzv. chrániči sluchu.
Stáhni si do svého mobilního telefonu aplikaci pro měření zvuku (např. Zvukoměr: Sound Meter), vyber si nějakých pět domácích zdrojů zvuku (mixér, vysavač atp) změř jejich zvuk a zapiš do tabulky.
pondělí 25.5. Šíření zvuku podle prostředí, rychlost zvuku Přečti si tento text. Z něj pochopíš, která prostředí šíří zvuk a jakou rychlostí. Na konci je jedna jediná otázka. Odpověď na ni mi pošli na můj mail.
Prostředí, kterým se zvuk šíří k našemu uchu je většinou vzduch. Ale i jiné látky mohou vést zvuk, např. pod vodou slyšíme nárazy vln dna pobřeží. Vlak slyšíme přijíždět dříve než jej vidíme, protože zvuk vedou i koleje.
Tedy:
Zvuk se šíří pružnými látkami pevnými (kovy), kapalnými (voda) a plynnými (vzduch). Nemůže se šířit vakuem, vždy k tomu potřebuje látkové prostředí (částice či molekuly).
Při bouřce můžeme pozorovat blesk i několik sekund dříve než hrom. Zvuk se tedy pohybuje určitou rychlostí, která je menší než rychlost světla.
Přitom měřením bylo zjištěno, že rychlost zvuku závisí na:
prostředí, kterým se zvuk šíří
teplotě prostředí … s rostoucí teplotou roste i rychlost zvuku
Tedy:
Při teplotě 0°C je rychlost zvuku ve vzduchu asi 332 m/s.
Při teplotě 20°C je rychlost zvuku ve vzduchu asi 340 m/s, ve vodě asi
1460 m/s a v oceli asi 5000 m/s.
Moje otázka: Jakou rychlostí se šíří zvuk ve vakuu?
čtvrtek 21.5. Vznik zvuku Pusť si výukové video a zamysli se, jak vzniká zvuk. Video nalezneš zde. Zamysli se nad dvěma pojmy – tón a hluk. Jaký je mezi těmito zvuky rozdíl. Následně v online kvízu identifikuj 13 zvuků. Kvíz nalezneš zde.
čtvrtek 28.5. Ultrazvuk a infrazvuk
Mnozí z vás odpověděli správně po minulé hodině, že zvuk se ve vakuu nešíří, a tedy nelze určit rychlost šíření.V poslední květnové fyzice se naučíme další dva pojmy z akustiky:
Infrazvuk
• Podélné vlnění s frekvencí nižší než 16 Hz
• Dobře se šíří pevnými látkami, např. zemskou kůrou
• Příkladem jsou podélné seismické vlny, jejichž zdrojem bývá zemětřesení. Zemětřesení vyvolává i příčné seismické vlny.
• Infrazvukem se dorozumívají velryby
Ultrazvuk
• Podélné vlnění s frekvencí vyšší než 20 kHz (zvukové vlny s frekvencí nad vnímání lidského ucha).
• Ultrazvukem se orientují a dorozumívají delfíni.
• Ultrazvukem se orientují v prostoru netopýři (podle toho, jak se zvuk odráží od překážek se orientují).
Využití ultrazvuku
• V lékarštví – ultrasonografie – v těle jednotlivé části různě i odrážejí zvuk (jinak kosti, svaly, tuk).
Odražené ultrazvukové vlny se převádějí na elektrické pulzy, které se pak zobrazují na obrazovce.
• V technice – ultrazvuková defektoskopie – hledání skrytých vad materiálu.
• V námořnictví
Sonar – používá se ke zjištění hejna ryb, vraku, předmětů pod vodou.
Echolot – měření hloubky vody
pondělí 18.5. Zvuk – úvod Dnes zahájíme zajímavý obor fyziky – zvuk – akustika.
Pomocí internetu nalezněte odpovědi na tyto obecné jednoduché otázky anebo se nad nimi zamyslete a zkuste správné odpovědi vytvořit:
¤Pokud při bouřce vznikne hrom a blesk, který z těchto jevů zaznamenají naše smysly dříve ?
¤Najdi na internetu jakou rychlostí se šíří zvuk ve vakuu a ve vzduchu?
¤Porovnej rychlost šíření zvuku a světla ve vzduchu?
¤Pokud těleso (letadlo, automobil, vlak) dosáhne rychlosti zvuku, jakou rychlostí se pohybuje, jak tuto rychlost označujeme (najdi na internetu)?
¤Které lidské smysly umožňují vnímat zvuk? Dobře se zamysli.
čtvrtek 14. 5. Rozšiřující učivo – Raketový motor
Najdi na webu video k tématu raketový motor, zhlédni ho a link pošli na petr.pavelka@zstylova.cz
pondělí 11.5. Rozšiřující učivo – rozdíl mezi proudovým a raketovým motorem Tak deváťáci už nám přišli do školy, pro vás mám jako téma si na internetu nalézt rozdíly mezi proudovým a raketovým motorem a seznámit se s nimi.
čtvrtek 7.5. Rozšiřující učivo – proudové motory Veličiny výkon a práce jsou těsně spojeny s motory. Ty spalovací, zážehové a vznětové již umíme, umíme i rozdělit dvoutaktní a čtyřtaktní. Dnes se podíváme na motory, které se nepoužívají (většinou) v autech, sekačkách, lodích či lokomotivách. Podíváme se na proudové motory. Nalezněte krátké video (kdekoliv na webu, nemusí to být jen youtube) jak funguje proudový motor. Zjistěte si, kde se proudové motory využívají, kdy vznikly, jaké palivo se do nich používá. Link na video mi pošlete na petr.pavelka@zstylova.cz Toto na obrázku není proudový motor, poznáte všichni, co to je?
pondělí 4.5. Výkon – procvičování Nejdříve si vyzkoušejte jednoduchý testík – seřadit výkony zvířat od největšího k nejmenšímu – zde. Dále spočítejte dvě úlohy na výkon, u kterých je již třeba se trochu zamyslet: #Výtah dopraví náklad o hmotnosti 250 kg do výšky 3 m za 10 sekund rovnoměrným pohybem. Hmotnost klece výtahu je 100 kg. Jaký je průměrný výkon výtahu? Třecí síly zanedbáme. [1050 W] #Automobil se pohybuje rychlostí 72 km/h, jeho tažná síla je 1 200 N. Jaký výkon má motor automobilu? [24 kW] Správné výsledky mi neposílejte, máte je uvedené v hranaté závorce na konci zadání. Jde o to, přijít na jednoduchý fígl, který se v zadání ukrývá.
čtvrtek 30.4. Výpočet výkonu Zkontrolujte si prosím výpočty úloh z minulé hodiny zde a podívejte se na výukové video na Youtube se vzorově řešenými úlohami, celé video trvá půl hodiny, vy si pusťte klidně až od osmé minuty pouze dvě řešené úlohy, to by mělo stačit 🙂
pondělí 27.4. Úlohy na výpočet výkonu
Dnes tedy po víkendu vyřešíte pět příkladů na výpočet fyzikální veličiny výkon P. Naším cílem je, aby jste lehce rozlišili fyzikální veličiny práce, již jsme počítali, a výkon, Dnes začínáme.
Pro práci nám stačilo pohybovat tělesem po dráze s pomocí síly F. Výkon toto ovšem rozšiřuje o dění v čase. Vzorec pro výkon je tedy P = W / t. Výsledek pak máme ve wattech [W]. Správná řešení naleznete ve čtvrtek zde, výsledky mi neposílejte. Tomu věnujeme hodinu v květnu.
#Vypočti výkon motoru auta, který za 10 min vykonal práci 3,6 MJ.
#Vypočti výkon lokomotivy táhnoucí vagóny po dobu 15 min silou 180 kN do vzdálenosti 10 km.
#Jaký je výkon vzpěrače, který zvednul činku o hmotnosti 150 kg do výšky 2 m za 3 s?
#Traktor při orbě táhne pluh silou 20 kN. Jakou práci vykoná, když ujede vzdálenost 100m?
#Stroj vykoná práci 220 J za 12 s. Jaký je výkon stroje?
čtvrtek 23.4. Rozdíl mezi veličinou práce a veličinou výkon
V podnělí jste mi měli spočítat dvě úlohy na práci a poslat. Zároveň jsem zjistil, že se aktivně zúčastňuje zhruba třetina osmáků, což je bezva. Správné řešení obou úloh naleznete zde.
Dnes zkusíme udělat dva online kvízy, na kterých si třeba lehce osvojíte rozdíl mezi prací a výkonem – což se plete mnoha lidem a zbytečně. Zkuste nejdřív jednoduchý kvíz na práci W zde. Následně podobně jednoduchý kvíz na výkon P zde. Pomohlo vám to?Příští týden budeme počítat příklady na výkon a to už si to všichni lehce uvědomíte rozdíl.
pondělí 20. 4. Kontrolní příklady na práci Zdravím všechny po víkendu a dnešní práce budou pouze dva příklady, které spočítáte nejlépe do sešitu, řešení vyfotíte (pište tak, abych to přečetl) a fotku mi pošlete na mail petr.pavelka@zstylova.cz. Zjistím tak, kdo a jak pracujete. Známku nedostanete, nicméně si poznamenám, jak se vám výuka z domova daří. Vaše řešení nikomu nepředávejte, to je podvádění, a to fakt nemáme zapotřebí. Zde je zadání:
Při rekonstrukci střechy domu v Kollárově ulici v Písku stavební výtah vytáhl 7 a třičtvrtě tun betonových střešních tašek do výšky 15 a půl metru. Jakou práci stavební výtah vykonal?
Brigádník v píseckém Kauflandu přemístil paletu pomocí paletovacího vozíku ze skladu k regálu na vzdálenost 70 metrů. Aby se vozík pohyboval musel brigádník táhnout silou 0,245 kilonewtonů. Jakou práci brigádník při této manipulaci vykonal?
čtvrtek 16.4. Slovní úlohy na výpočet práce
Pokud vypočítáte těchto pět úloh na fyzikální veličinu práci, v pondělí si je zkontrolujeme a zadáme si úlohy na výkon – pak zase lépe pochopíte rozdíl mezi W [work] a P [power] Vzorečky najděte v hlavě, v učebnici nebo na internetu
1. Jakou práci vykonal motor auta s tažnou silou 1,3 kN při ujetí vzdálenosti 5 km?
2. Jakou práci vykonal člověk, který zvedl padesátikilogramové těleso do 5. patra do výšky 15 m: a) Pomocí kladkostroje složeného z pevné a volné kladky? b) Přímo chůzí po schodech?
3. Jakou práci vykonal motor výtahu, který zvedl kabinu s lidmi o hmotnosti 7 q do 4. patra? Výška patra je 3 m.
4. Jakou silou musí táhnout traktor vlečku do vzdálenosti 2 km, aby vykonal práci 5 MJ?
5. Kolik váží taška, kterou člověk zvedl do výšky 1,5 m a vykonal přitom práci 7,5 kJ?
pondělí 6.4. Práce a výkon – opakování Zaměříme se na rozlišení, co je práce a co je výkon. To, že stále neumíte odlišit práci a výkon nevadí – pokud pozorně shlédnete obě krátká videa práce zde a výkon zde, pravděpodobně to pochopíte, hlavy jste otevřené. Na závěr vyplňte online test
U práce nás nezajímá, jak dlouho probíhá. U výkonu je to naopak velmi důležité. Je to pravda?
Užijte si Velikonoce, i když jinak.
čtvrtek 2.4. Spalovací motory – opakování Odpovědi na otázky, kde a jakým způsobem se využívají různé spalovací motory.
#vyjmenuj alespoň tři různá zařízení, ve kterých se před dvěma sty lety využíval parní stroj
#v následujících otázkách máte určit, jestli se pro toto konkrétní zařízení využívá buď dvoudobý motor, nebo čtyřdobý zážehový nebo čtyřdobý vznětový…
#motorová pila?
#zahradní traktůrek Mountfield?
#křovinořez?
#motocykl?
#autobus?
#náklaďák?
# a jak to mají sněhové rolby?
A protože všichni v budoucnu budete řidiči a někteří již letos budou dělat autoškolu, udělejte si tento test a jeho výsledek mi zašlete na mail petr.pavelka@zstylova.cz
Škola je zábava…
pondělí 30.3. Tepelné motory – opakování Na webu plzeňské Techmánie vyhledej záložku „tepelné motory“ a dole je odkaz „předcházející článek“ – ten je o perpetuum mobile. Přečti si, oč jde a zodpověz si otázku „Proč z pohledu naší klasické fyziky tento stroj neexistuje? Na závěr si vyzkoušej tento online kvíz.
čtvrtek 26.3. Tepelné motory – procvičování
Vyzkoušejte své znalosti o spalovacích motorech v online kvizu na tomto linku
Procvič si do sešitu řešení těchto tří úloh na teplo, správný postup s výsledky mi nezasílej, zkontroluj si to sám. Zde nalezneš správná řešení.
#Urči hmotnost vody, která při ochlazení z 63°C na 37°C odevzdala 600 kJ tepla.
#Po smažení zůstalo ve fritovacím hrnci 1,8 kg oleje o teplotě 140°C. Kolik tepla se z oleje uvolnilo, než vychladl na pokojovou teplotu (20°C)
#Kolik tepla je třeba na ohřátí vody ve 120 litrovém bojleru z 20°C na 80°C?
pondělí 23.3.Tepelné motory – rozšiřující učivo Učeb. F 5 str. 85 – 86 – pojmy katalyzátor, Wankelův motor, proudový a raketový motor (vyhledat na internetu)
Pro ty co nemají učebnici jsem to naskenoval, žádné výmluvy 🙂



čtvrtek 19.3. Tepelné motory – vznětový motor. Učeb. F 5 – str: 83 – 84. Přečíst a zapsat. Porovnání vznětového a zážehového motoru. Historie. Paliva. Výhody a nevýhody. Nalézt na webu animaci práce spalovacího motoru (ne z Wikipedie) a poslat na petr.pavelka@zstylova.cz nejzajímavější link.
pondělí 16.3. Tepelné motory – čtyřdobý zážehový motor Učeb. č. 5 – str. 82 – kapitola věnovaná tématu – výpisky + obr. 78 str. 83 nakreslit do sešitu (vybrat pouze jednu dobu). Pojmy: všechny čtyři doby + popsat části (válec, píst, ventily, svíčka…)