pátek 5.6. Dějiny fyziky – Slavní fyzici
Možná jste si všimli v minulých hodinách, že se věnujeme dějinám fyziky. Dnes si zahrajte interaktivní pexeso, kde budete přiřazovat obrázky fyziků k jejich jménům. Pexeso zdeKdo to je?
úterý 2.6. Město Písek a Fr. Křižík Vyhledejte na internetu informace o Fr. Křižíkovi, především ty v souvislosti s městem Písek a jeho vynálezy, to nejdůležitější se naučte zpaměti a při nejbližší příležitosti vás z nich vyzkouším 🙂
pátek 29.5. Vynálezce bleskosvodu
Po úterní první pomoci po úrazu el. proudem, před blížícím se létem a bouřkami, v dnešní hodině video o ochraně před bleskem a její historie. Edukační video naleznete zde
úterý 26.5. První pomoc při úrazu elektrickým proudem Dnes si v testu ověříte, jak teoreticky umíte poskytnout první pomoc při úrazu elektrickým proudem. Test naleznete zde
pátek 22.5. Elektrická energie – z elektrárny do zásuvky
V dnešní hodině se dovíme, jak se dostane elektřina až do zásuvky. A pak si každý budeme umět odpovědět na otázky, zda může elektřina přestat fungovat a kdo má na starosti její poruchy. Video k tématu naleznete zde
úterý 19.5. Bezpečnost práce s elektrickými spotřebiči Odpovězte na otázky v online testu na téma bezpečnost práce s elektrickými spotřebiči a následně si pro tuto problematiku připravte témata do diskuze. Test najdete zde
pátek 15.5. Alternativní zdroje elektrické energie Promyslete (případně hledejte na webu) jaké využívá lidstvo jiné zdroje elektrické energie než jaderné a tepelné (uhelné) elektrárny. Sedněte si před zrcadlo a pokuste se na ta toto téma 5 minut hovořit
úterý 12.5. Prezenční výuka od pondělí 11.5. Od pondělí 11. května byla zahájena prezenční výuka pro žáky 9. ročníku
úterý 5.5. Online test – jaderná energetika Minulý týden jste zhlédli dvě videa na téma JE Temelín. Dnes si vyzkoušejte vyplnit online test s tématikou jaderné energetiky. Když nebudete vědět odpověď, prostě si tipněte. Uvidíte, jak dopadnete. Já měl dvě chyby. Pletl jsem ty největší JE světa. Test naleznete zde.
úterý 28.4. Jaderná elektrárna Temelín Podívejte se na dvě videa na téma JE Temelín, je to jen slabá náhrada za osobní návštěvu, která měla proběhnout minulé úterý 20.dubna. První video trvá cca 5 minut a naleznete ho zde. Tady bych doporučil zjistit si a pamatovat si, co to vlastně je „palivo pro jadernou elektrárnu“. Druhé video trvá asi 7 minut, naleznete ho zde a protože jste všichni z regionu a dostupné vzdálenosti, zamyslete se, jestli by jste nechtěli v Temelíně jednou pracovat.
pátek 24.4. Od elektromagnetu k elektromotoru
Zdravím vás před posledním aprílovým víkendem. Prohlédněte si výukové video na téma elektromotor zde (Terko díky za link), naučte se schématickou značku na webu si nalezněte pojmy rotor, stator, komutátor a přečtěte si k čemu v elektromotoru jsou a jestli je potřeba k jeho konstrukci cívka. Přeji vám všem klidný víkend
úterý 21.4. K čemu se v praxi využívá elektromagnet v minulé hodině jste zjistili, že pro sestrojení elektromagnetu potřebujeme jádro z magneticky měkké oceli, na jádře navinutou cívku z vodiče na kterou přivedeme elektrický proud. Dnes si máte zjistit, kde se v praxi elektromagnet využívá, některý z příkladů nalézt jako video na veřejném úložišti a poslat mi link na mail petr.pavelka@zstylova.cz. Tím hezky zjistím statisticky, kolik z vás má možnost se připojit k domácímu vzdělávání.
pátek 17.4. Jak funguje elektromagnet Nejprve si zkontrolujte úterní schématické značky – . Vyhledejte krátké výukového videa na některém úložišti, které se týká elktromagnetů. Odpovězte sami sobě na otázku: Co všechno (jaké součástky) potřebuji pro sestavení elektromagnetu? Klidný víkend přeje Pavelka
úterý 14.4. Elektrotechnické schématické značky Opakování a rozšíření znalostí o elektrotechnických schématických značkách: vyzkoušejte na sobě tento online test – trénink – POZOR trénink jede pořád dokola, ohodnotí vám jenom aktuální odpověď a některé značky určitě ještě neznáte, tak si prostě tipněte. Je to slovensky, tak snad to zvládnete 🙂 Druhý úkol je pracovní list pdf soubor ke stažení zde který je třeba stáhnout a vytisknout a následně vyplnit – přiřadit pojmy ke značkám. Pokud nemáte k dispozici tiskárnu, nevadí, zkuste to vyplnit – přiřadit „v duchu“ na displeji. Zde náhled jak to vypadá:
úterý 7. 4. Rizika spojená s elektrickou energií Podívejte se na toto video Nebezpečná elektřina, které by mělo být pro vás varováním před účinky elektrického proudu (pozor video obsahuje i drsnější záběry) Do života by jste měli vědět postup při záchraně osoby zasažené elektrickým proudem a vědět, jak chránit sebe. Dále bezpečnostní tabulkyMěli by jste je znát, třeba je budete jednou kupovat do své firmy. Na závěr najděte na youtube.com nějaká videa týkající se úrazů elektrickým proudem, je jich tam mnoho, ten nejzajímavější link mi pošlete na petr.pavelka@zstylova.cz
pátek 3.4. Elektromagnetická indukce Nová látka – nejdřív vám ovšem připomínám opakování magnetismu před dvěma týdny a v minulé hodině jste měli přemýšlet a o tomto obvodu kdo se domníváte, že když teče obvodem el. proud, střelka magnetu se vychýlí, je to správná úvaha. Dnes se podívejte na toto osmiminutové video Elektromagnetická indukce https://edu.ceskatelevize.cz/elektromagneticka-indukce-5e44242c4908cf0125157fd7 , zapamatujte si klíčové jméno Michael Faraday a pojmy indukce, elektromagnet, cívka. Omlouvám se, že link je vložen takto nesprávně, ale při každém pokusu o vytvoření správného HTML hyperlinku systém padal
úterý 31.3. Elektrické obvody – opakování Na třech různých schématech el. obvodů, vysvětlete co všechno umí – u trojky se zamyslete, co se vám autor snaží naznačit. Na závěr si udělejte online kvíz na elektromagnetické pole
pátek 27.3. Pozor, dnes plníte tři úlohy, čtěte do konce
#Otestujte si svoje znalosti v tomto online testu. Výsledek mi nezasílejte, učte se pro sebe.
#V tomto simulátoru elektrických obvodů vytvořte sério-paralelní obvod (na schématu) – rozsvítit, udělejte z něj výstřižek (screenshot) a pošlete ho na adresu petr.pavelka@zstylova.cz
#Na závěr nalezněte video na youtube s pokusem na magnetismus a link mi pošlete se screnshotem v jednom mailu.
úterý 24.3. Opakování Magnetismus – Magnetické pole trvalého magnetu Učeb. F č. 4 – str: 63 – 66 Přečíst s porozuměním, výpisek do sešitu „K zapamatování“
A pro ty z vás, kdo máte učebnici ve škole, můžete číst zde…




pátek 20. 3. Simulátor elektrických obvodů Vyhledejte na webu simulátor vytváření elektrických obvodů podobný tomu, s kterým jsme již ve škole pracovali www.cleo.net.uk vyberte nejzajímavější a link pošlete na adresu petr.pavelka@zstylova.cz Pozor, následující link není simulátor obvodů, to je jen vánoční hra: Rozsviť vánoční strom Jako druhý úkol porovnej následující obvody a rozhodni, kde jsou spínače zapojeny paralelně či sériově, a jakými spínači lze rozsvítit žárovku v jednotlivých zapojeních.
úterý 17. 3. Jak je možné snížit spotřebu elektřiny v domácnosti
Učeb. F č. 4 – str: 60 – 62. Vypsány pojmy a jejich význam: odběrné místo, elektroměr, hlavní jistič. Které spotřebiče v domácnosti jsou energeticky nejnáročnější?